יום שבת, 15 ביוני 2013

כוורת חוזרת!

ממש לפני הופעת האיחוד של כוורת ורגע לפני הוצאת מארז האנתולוגיה, הכולל 6 דיסקים ו2 DVD מובא לכם סקירה על תולדות כוורת. אמנם הבלוג עוסק במערכונים, אבל לכוורת היו לא מעט מערכונים ושירים מצחיקים.

נתחיל בהתחלה. ב71 הקליטו חברי כוורת ביחד עם מנחם זילברמן שירים ומערכונים לתכנית הרדיו של דורי בן זאב "ממנו אלייך". ההקלטות נערכו בביתו של סנדרסון ושודרו בתכנית בפינה "סיפורי פוגי".
בסוף 71 הקליטו "דני סנדרסון והשניצלים" ביחד עם אלון אולארצ'יק, מאיר פניגשטיין, מנחם זילברמן ודיויד שנן את "הסיפור המחריד של הילד מברזיל", אופרת רוק על דימיטרי דמיקולו, הילד מברזיל. באופרה הזו קיימים שני שירים של כוורת בגרסתם הראשונית "אוכל ת'ציפורניים" ו"המגפיים של ברוך". (אגב, בגרסה הזו של המגפיים, ברוך שלף את הגזבר שירה לו כדור אחד בתחת, בניגוד לטקסט המוכר..).
תמלול של ה"ילד מברזיל" ניתן למצוא כאן.

אופרה נוספת "המלך ממבו" היתה מחזמר תנ"כי שכללה את הקטעים המוקדמים ל"צפוף באוזן" ול"אינספקטור פקח.

ב72 יצאה אופרת הרוק "סיפורי פוגי" שאורכה חצי שעה (ביחד עם מירי אלוני) ושם מופיעים גרסאות מוקדמות של: לא ידענו מה לעשות, פה קבור הכלב, קרלו, שיר המחירון, נחמד.
את התמלול של "אופרת פוגי" ניתן למצוא כאן.
פשנל, המליץ לסנדרסון לפרק את האופרה לשירים בודדים והחתים אותם על חוזה הקלטות לאחר שנדחו פעמים רבות על ידי מפיקים וחברות תקליטים.
עוד על "הסיפור המחריד של הילד מברזיל" ו"אופרת פוגי" ניתן למצוא בפוסט המצויין של ערן דינר - זה מסתובב - דבש בכוורת.

ב73 יצא אלבום הבכורה של כוורת "סיפורי פוגי". באלבום נכללו מיטב הלהיטים מהתכנית הראשונה.
בצד א של התקליט הופיעו: סיפורי פוגי, שיר המכולת, ביום ובלילה, שרות עצמי, ילד מזדקן, למרות הכל.
ובצד ב: פה קבור הכלב, סיפור הארון, לא ידענו מה לעשות, יוסי מה נשמע, המגפיים של ברוך, נחמד, יו יה.
הגרסה המוקדמת של "ילד מזדקן" היתה "פוגי מתחשמל" (פוגי מתחשמל, פוגי מקבל כל מיני אלקטרווטים בגופו..), שנכתבה על ידי פוגי וסנדרסון. אולארצ'יק כתב מילים חדשות והשיר הופיע מחדש כ"ילד מזדקן".

האלבום השני "פוגי בפיתה" היה אלבום המשך לתכנית הראשונה "סיפורי פוגי" וכלל קטעים שהופיעו בתכנית הראשונה ולא נכללו בדיסק הראשון.
האלבום נפתח עם "נתתי לה חיי" שייצג את ישראל בארוויזיון 74, "משה כן, משה לא", "אוכל ת'ציפורניים" (בגרסה הידועה), "לאמור א'לאבי" ו"סוכר בתה" שסיים את החלק הראשון של ההופעה "סיפורי פוגי" (לפני ההפסקה).
בצד ב נכללו "הורה האחזות" שבוצע ע"י הלהקה ב"להקה שכזאת", ערב משירי להקת הנחל, "התמנון האיטר", קטע אינסטרומנטלי שהיו לו מספר גרסאות מוקדמות לפני צאת התכנית הראשונה, "שיר המחירון", "שיר מחאה" ו"הבלדה על ארי ודרצ'י".

התכנית הראשונה - סיפורי פוגי

ב74 קיימה הלהקה הופעה בירושלים של התכנית "סיפורי פוגי" שהוקלטה על ידי גלי צה"ל.
כמו שניתן לראות מרשימת הקטעים בתמונה, לא כל הקטעים יצאו בשני האלבומים הראשונים. "סיפור המכולת", ההקדמה ל"שיר המכולת" שמבוצע על ידי גידי גוב ומתאר את סיפורו של יודוקולוס ליפשיץ, קטע שמוכר ממופעי האיחוד של כוורת, הוקלט בהופעה הזו לראשונה, וזה למעשה הגרסה המקורית למערכון.
אותו דבר נכון לגבי "סיפורו של ברוך", מערכון ההקדמה ל"מגפיים של ברוך". קטעים נוספים המופיעים בהופעה: "סיפורו של חלילו לומברטה", "האם זה נכון האם זה נורא", "קרלו" סיפורו של איש המקרר (קטע הכולל מערכון שמבוצע ע"י גידי גוב ושיר המבוצע ע"י אפריים שמיר). ו"איזה רעיון" שיר ההקדמה (הלקוח משיר של דני סנדרסון מ72 Like To Tag Alone). הקדמה למערכון "פתאום לפני 25 שנה" שמוכר ממופעי האיחוד כמערכון "הותיק" עם מר סלוצקי (ערב טוב מר סלוצקי..).

ב74 יצא תקליטון עם שני שירים של כוורת באנגלית. She Looked Me In The Eye (נתתי לה חיי באנגלית) וMorris And His Turtle (המגפיים של ברוך באנגלית).

ב75 יצא האלבום "צפוף באוזן" שמכיל את הלהיטים מהתכנית השניה.
בחלק א של התקליט מופיעים: גוליית, שיר מלחים, מדינה קטנה, טנגו צפרדעים, אינספקטור פקח, שעור מולדת, העולם שמח.
בחלק ב: האיש הכי מהיר, שיר הטמבל, לך ספר לסבתא, היא כל כך יפה, לו לו, סוף ההצגה הלילה, ככה היא באמצע.

גם "צפוף באוזן" הוקלטה בלייב, וישנם קטעים שלא מופיעים באלבום. סדר המאורעות:
"ת'קשר לפסח" הקדמה ל"צפוף באוזן", כולם מחכים לשולה, מבזק ידיעות קצר (מערכון), שיר מלחים (מופיע באלבום), מיומנה של צפרדע (מערכון הקדמה לטנגו צפרדעים), המדען קירי (מערכון על מדען שהמציא הרבה דברים. למשל את הכובע, כי זה הדבר הראשון שעלה לו לראש), גולית ולך ספר לסבתא (מופיעים באלבום), מבזק ידיעות ארוך, העולם שמח (מופיע באלבום), וסוקיאקי בלוז - קטע בו אפריים שמיר לבוש כזמר בלוז יפאני.

אחרי ההפסקה מופיעים: זהירות מבוגרים (קטע תזמורתי שאי אפשר לשיר אותו), לולו והאיש הכי מהיר (מופיע באלבום), המלך סילבסטר (מערכון שהופיע גם בהקלטה בטלוויזיה בצוותא), מדינה קטנה (מופיע באלבום), צמוד ללחם (קטע תזמורתי), השכן ממול, שיר הטמבל (מופיע באלבום), אינספקטור פקח (עם מערכון הקדמה לשיר המוכר), נוסטלגיה פוגיסטית ו"סוף ההצגה הלילה", ו"ככה היא באמצע" (שמופיעים באלבום).

ב76 ניסתה הלהקה את מזלה מעבר לים עם מספר שירים באנגלית: Don't Pull The Trigger, You Are My Heart (ערב של יום בהיר באנגלית) והשיר האחרון שהקליטה הלהקה: Lesson In Love, שהפך מאוחר יותר ל"היפנוזה" באלבומו של סנדרסון "בגודל טבעי". כמו כן הוקלטה גרסת דמו באנגלית ל"איש הכי מהיר", וגרסה של "יו יה" באנגלית.

ב76 התפרקה הלהקה, והתאחדה מאז מספר פעמים.
ב84 האיחוד הראשון, שהיה אמור להיות מספר בודד של הופעות. ההופעה בהיכל התרבות יצאה בתקליט כפול שכלל 27 קטעים. האלבום לא יצא במלואו על גבי דיסקים עקב מחלוקת על זכויות ההקלטה בין הד ארצי לNMC (אז CBS). חלק מהאלבום יצא ב98 כחלק מקידום מופע האיחוד של 98 וכלל 12 שירים בלבד. הדיסק לא יצא למכירה אלא ניתן כמתנה למשתתפי מבצע "שלי" של תנובה.

ב89 יצאו שלושת אלבומי האולפן של כוורת במהדורת דיסק כאשר לכל אחד מהדיסקים נוספו בונוסים.
ל"סיפורי פוגי" נוספו: פוגי 71, מתמטיקה, שעור פסנתר, המגפיים של אפריים והיו לילות.
ל"פוגי בפיתה" נוספו: אם היה לי לב זהב, הורה, תנו לחיות, הפסקת חשמל.
ל"צפוף באוזן" נוספו: צפוף באוזן, אפצ'י, מה אתה רואה, טרזן ומחכים לשולה.

בקיץ 90 כוורת יצאה לאיחוד השני שלה שנקרא "כוורת חוזרת".
ב95 התאחדה כוורת בפעם השלישית, לאחר רצח רבין והופיעה בעצרת הזיכרון לרבין עם השיר "מדינה קטנה".
ב98 התאחדה כוורת בפעם הרביעית. לכבוד האיחוד יצאו 2 שירים חדשים: "זוכר לא זוכר" ו"מחפש דרך חזרה". האיחוד הונצח על גבי דיסק משולש שנקרא "כוורת בפארק" כאשר שני הדיסקים הראשונים כללו את ההופעה בפארק הירקון והדיסק השלישי כלל את שני השירים החדשים ועוד קטעים שהוקלטו "בדרך אל הפארק".
ב2000 התאחדה כוורת בפעם החמישית, כדי לגייס כסף לניתוח בראשו של יצחק קלפטר.

ביום שני, 17/6/2013 כמה ימים לפני האיחוד השישי של כוורת (והאחרון לפי חברי הלהקה), יוצא אוסף של כל ההקלטות שלא יצאו עד כה. 6 דיסקים ו2 DVD.
הדיסק הראשון - בדרך לכוורת - כולל את "אופרת פוגי", "המלך ממבו" ו"הילד מברזיל".
הדיסק השני - פינות פוגי - כולל את כל פינות הרדיו בתכנית "ממנו אליך" עם דורי בן זאב.
הדיסק השלישי והרביעי - סיפורי פוגי - הופעה חיה בתיאטרון ירושלים, 1974 - עם כל הקטעים שלא יצאו לאור מעולם.
הדיסק החמישי - צפוף באוזן -  חי באולפני טריטון - הקלטה בלייב של האלבום צפוף באוזן עם מערכונים מתוך המופע שלא יצאו עד כה.
הדיסק השישי - כוורת בעבודה - הקלטות נדירות, כולל את השירים האחרונים של הלהקה באנגלית.
DVD 1 - בשחור לבן - חומרים מתוך ארכיון הערוץ הראשון, בהם ההופעה באולפני הרצליה, כתבת חדשות המתעדת את הלהקה במהלך חזרות,  ביצוע של "התמנון האיטר" עם  תזמורת בית השידור בניצוחו של זוזו מוסא ועוד.
DVD 2 - איחודים - כולל את  הסרט "תמונות מחיי להקה" שביים צבי שיסל ומתעד את האיחוד השני בשנת 1990 ובנוסף קטעים נבחרים מתוך האיחודים ב-1984 ו-1998.

המארז הענק יכלול גם חוברת מהודרת בת למעלה מ-100 עמודים ובה סקירה של תולדות הלהקה, הסברים מפי הלהקה על ההקלטות השונות, צילומים נדירים שטרם נראו ועוד.

כוורת בקופסא

לרגל יציאת המארז נביא 3 קטעים מתוך ה"נדירים של כוורת", כדי לגרות קצת את האוזן. הקטעים האלה הושמעו בזמנו בתכניתו של יואב קוטנר "למרות הכל", כך שהאיכות כאן היא הקלטה מהרדיו ופחות טובה ממה שאמור לצאת בדיסק.

הקטע הראשון מתוך התכנית הראשונה "סיפורי פוגי"  - מערכון "האם זה נכון, האם זה נורא":
https://www.youtube.com/watch?v=hZfo5_fAqCc

הקטע השני מתוך ההופעה ב74 - קרלו, סיפורו של איש המקרר (שיר ומערכון):
https://www.youtube.com/watch?v=9OOt1A5-CEc

הקטע השלישי מתוך פינות פוגי - הגרסה הראשונית ל"ילד מזדקן" - פוגי מתחשמל:
http://www.upf.co.il/file/880785572.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה