יום שבת, 11 באוגוסט 2012

מה היה לנו שם?

שלום לכולם!
ברוכים הבאים לפוסט הראשון של "מערכונים ישראליים".

בדרך כלל נעסוק באומן מסויים, באלבום ספציפי, אבל נתחיל במשהו יותר כללי. אם צריך לבחור בדרן או להקה להתחיל איתה את המסע לנבכי המערכונים הישראלים, אז איך אפשר שלא לבחור את להקת הבידור מספר 1, הלא היא "הגשש החיוור".

הגשש - סקירת תקליטים

הגשש החיוור הוקמה בשנת 63, לאחר פירוק "התרנגולים". הצגת הבכורה של המופע הראשון "שמחת זקנתי" היתה בנובמבר 64. כעבור שנתיים עלתה התכנית 
השניה "תכנית ד". 
את שתי התכניות הראשונות ביים שייקה אופיר הגדול. ב67 הוציא האמרגן, פשנל, שלושה תקליטים שכללו שירים ופזמונים משתי התכניות. רב המערכונים שיצאו בשתי התכניות לא הופיעו בשלושת האלבומים הראשונים, ויצאו באלבום רביעי "מיטב מערכוני הגשש החיוור - גשש טיגן פגז על גג, זגג חיוור השפריץ על דג". המערכונים הוקלטו בהופעה חיה במועדון הסנטר הכפול ביפו.

ב67 יצאו הגששים בתכניתם השלישית "סינמה גשש". את כיסא הבמאי תפס ניסים אלוני, במקום שייקה אופיר, והעניק לגששים שירים מצחיקים (או מערכונים מושרים, תלוי איך מתסכלים על זה..), שירים כמו "שירת הברבור", "סינמה גשש", "כולם חכמים כולים" היו שירים עם פן מאוד הומוריסטי. התכנית יצאה בשני תקליטים (חלק א ו-ב, ה5 וה6 של הגשש).
התכנית הבאה "קנטטה לשווארמה" יצאה ב69 וגם אותה ביים אלוני. התכנית הונצחה על גבי שלושה תקליטים.

ב1970 יצא התקליט העשירי "מים לדוד המלך" שבו נכללים מספר שירים ומערכונים מ"תכנית ד" ומ"סינמה גשש" שלא יצאו בתקליטים הקודמים.
ב1971 יצאה ההצגה החמישית של הגשש "קסיוס קליי נגד חלפון". את ניסים אלוני כבמאי החליף יוסי בנאי. 
ההצגה יצאה בשני תקליטים.
ב1974 יצא התקליט "אף אחד לא קם" ובו שיר הנושא מתוך פסטיבל הזמר, ועוד שירים ומערכונים שיצאו בהזדמנויות שונות. למשל "השכונה שלנו" מתוך פסקול הסרט, "מבחן ללהקת הנח"ל", ושני מערכונים שנכתבו בימי מלחמת יום הכיפורים "הקרב בסופרמרקט" ו"פריסות שלום".
התכנית השישית "אופסייד סטורי" יצאה ב74 וראתה אור על גבי שני תקליטים שהוקלטו בקיבוץ גבעת חיים בפברואר 75.
ב77 יצא פסקול הסרט "שלאגר" שכלל שירים עם צביקה פיק ועפרה חזה ובינהם "שיר הפרייכה" של עפרה חזה.
ב77 יצא גם התכנית השביעית של הגשש "עובדים עלינו עבודה עברית". התכנית הונצחה על גבי שני תקליטים.
ב79 הוציאו הגשש תקליט ובו שירים שכתבה נעמי שמר. התקליט "בשירי נעמי שמר" יצאה בשתי גרסאות כאשר הגרסה הנדירה יותר (שבו בעטיפת התקליט מצולמים הגששים ליד נעמי שמר והפסנתר) יצאה במהדורה מוגבלת.
ב1980 יצאה תכניתם השמינית של הגשש "אופסייד סטורי". התכנית יצאה על גבי שתי תקליטים.
ב1985 יצאה התכנית התשיעית של הגשש "בעבור חוקן דולרים", ובה יוסי בנאי (שהיה הבמאי בארבעת התכנית האחרונות) הוחלף על ידי מוטי קירשנבאום. התכנית יצאה על גבי שלושה תקליטים.
ב1985 יצא גם המחזמר "עוץ לי גוץ לי" ביחד עם עפרה חזה, ציפי שביט, אריק לביא ושושיק שני. המחזמר יצא על גבי תקליט.
התכנית האחרונה "כוסות רוח" יצאה ב91, והונצחה בשתי תקליטים. לכסא הבימאי חזר יוסי בנאי.

 מה יצא על גבי דיסקים?

כאן המצב די עגום. אם נספור את תקליטי הגשש נגיע לכ26 תקליטים, ואם ניקח בחשבון את תקליטון "הטלפון" ואת הפסקולים "פורטונה", "השכונה שלנו", "התרוממות", ו"גבעת חלפון אינה עונה" נגיע לכ30 תקליטים.
כמה מהתקליטים יצאו על גבי דיסקים?
התקליט "שלאגר" יצא כמו שהוא על גבי דיסק. התקליט "בשירי נעמי שמר" יצא כדיסק ה16 מתוך 16 דיסקים, אבל נוספו לו שני שירים שלא מופיעים בתקליט, העטיפה שונתה, והשיר "למה צחקה מיכל" שסוגר את התקליט, מופיע כשיר ראשון בדיסק עם ההקדמה (שלא מופיעה בתקליט). כך שההוצאה לא תואמת לתקליט המקורי.
עוד צמד תקליטים שיצא הם "כוסות רוח" שמהווים את הדיסקים ה14 וה15.

ומה עם השאר?
13 הדיסקים הראשונים לא מסודרים לפי תוכנית מסוימת או תקליט מסויים, אלא קטעים מעורבבים ללא כל סדר.  בסוף שנות השמונים חגגו הגששים 25 שנה. במסגרת החגיגות יצאו 4 "חגיגות" המתעדות את המערכונים והפזמונים. חגיגות אלו הוקלטו על ידי גלי צה"ל. "חגיגה מספר 1" הוקדשה ל2 התכניות הראשונות שכתב שייקה אופיר. "חגיגה מספר 2" הוקדשה לתכניות ה-3 וה-4 שכתב ניסים אלוני. חגיגה מספר 3 הוקדשה לתכניות 5 ו6 שכתב יוסי בנאי והחגיגה הרביעית הוקדשה לתכניות ה7 וה8 שכתב גם כן יוסי בנאי. חגיגות אלה לא יצאו במלואן אלא קטעים ממנה שולבו ב-16 הדיסקים. בחלק מהדיסקים מופיעים הגרסאות המקוריות ובחלק הגרסאות החדשות כאשר הגרסאות המקוריות נשארו על גבי תקליט.

עוד מעט תחגוג הלהקה 50 שנים להווסדה. הגיע הזמן שלהקה כזאת, שקיבלה את פרס ישראל תזכה להנצחה והחומרים המקוריים שלה יצאו על גבי דיסקים. "אתה תתן לי את הכבוד המגיע לי" אמר שייקה לוי ב"אופסייד סטורי", אבל הלהקה הזאת לא קיבלה את הכבוד המגיע לה, כאשר כחצי מהחומרים שלה נשארו על גבי תקליטים ואי אפשר להשיגם בחנויות הדיסקים.

נקווה שלקראת שנת ה50 לגשש, ייצא מארז (או אפילו כמה מארזים) עם כל התקליטים של הגשש. אפשר לצרף להם גם דיסק (או יותר) שכולל כל מיני בונוסים וקטעים נדירים (ואם רוצים יש מספיק..). אפשר גם להוציא את חגיגות ה25 שהוקלטו על ידי גלי צה"ל, לראשונה על גבי דיסק, שנוכל להנות מגרסאות חדשות שלא הכרנו עד כה.

לאחרונה יצא אוסף שירים משולש "שירים רבותי שירים" ואוסף מערכונים "העולם מצחיק אז צוחקים". חלק מהקטעים שיצאו באוספים הללו מופיעים לראשונה על גבי דיסק אבל זה לא מספיק. ישנם לא מעט אנשים ששבעו מכל האוספים למינהם. ישנם לא מעט אנשים שמחפשים את אלבומי הגשש בחנויות תקליטים יד שניה, המוכרים את האלבומים במחירים לפעמים מופקעים (שאגב, בעלי הזכויות לא רואים מזה אגורה). ביקוש לחומרי הגשש יש, וזאת לא ניתן לכמת על ידי קניית האוספים שיצאו על גבי דיסקים, הרבה אנשים רוצים את החומרים המקוריים, והגיע הזמן שנזכה להוצאה מחודשת של כל אלבומי הגשש.
אז סעו לשלום, המפתחות בפנים!

2 תגובות:

  1. מעריצי הגשש החיוור28 באוגוסט 2012 בשעה 20:30

    יישר כוח וכל הכבוד על סקירת התקליטים!

    האוספים "שירים רבותי שירים" ו"העולם מצחיק אז צוחקים" אמורים להוות אינדיקציה להוצאת החומרים המקוריים, כלומר אם תהיה הענות ויקנו את שני האוספים האלה, אולי יוציאו בהוצאה מחודשת את התקליטים. נקווה לטוב

    השבמחק
  2. פוסט מעולה! פעם ההומור היה ברמה אחרת לגמרי. היום כל מה שיש על המסך לא מצחיק אותי בכלל ואני מעדיפה לראות סרטים לצפייה ישירה.

    השבמחק